Vaffelboden facebook

Tlf: 9732 3321
Eller find os her

Ren Fornøjelse

Vi lægger i Vaffelboden stor vægt på en ren butik og et højt hygiejneniveau og er stolte over, at vi allerede i 2001 da smiley-ordningen trådte i kraft fik en elitesmiley - og stadig har den :-D

Det skulle gerne være en ren fornøjelse  for både kunder og personale at komme i Vaffelboden.

Rengøringsstandarden i Vaffelboden er baseret på forskellige rengøringsplaner, som løbende udvikles og tilpasses i samarbejde med personalet.

Derfor er det for os en ren fornøjelse at offentliggøre vores rengøringsplaner. 

APV - Arbejdspladsvurdering

Vaffelbodens første arbejdspladsvurdering blev allerede lavet d. 15. december 2000. Denne skriftlige arbejdspladsvurdering, som er skrevet af Heidi, Sophie, Stine (ansatte i Vaffelboden) og Ulrich (indehaver af Vaffelboden) er lavet d. 14. oktober 2005 efter en hyggelig middag på Pizzeria Italia i Ringkjøbing. Rapporten gennemgår alle relevante punkter med hensyn til arbejdsmiljøet. Hermed har vi fremlagt den aktuelle arbejdssituation. Vores APV er tilgængelig for alle medarbejdere og eksisterer både i skriftlig og elektronisk form. Arbejdsprocesserne er dynamiske, og derfor foregår der en løbende opdatering; dvs. at den praktiske arbejdspladsvurdering bliver revurderet og opdateret og indgår i den daglige arbejdsrutine. Denne udgave fungerer som en beskrivelse af den aktuelle situation og er åben for ændringer og tilføjelser. I det hele taget synes vi, det er rigtig godt, at man vurderer arbejdsmiljøet efter nedenstående punkter. Efter vores erfaring er effekten ret simpel: hvis man har et organiseret arbejdsmiljø, får man et trofast personale, samt mindre sygefravær. Derudover giver et godt arbejdsmiljø overskud til god kundeservice med et smil. Den positive stemning smitter af på kunderne og bidrager i sidste ende til positive resultater. Vi håber, at vores APV bliver en inspirationskilde til andre butikker i vores branche; derfor offentliggør vi vores APV på vores hjemmeside. Hvis I har nogle spørgsmål, kommentarer og forbedringsforslag, vil vi meget gerne modtage dem på softice@vaffelboden.dk

Hudbelastninger

  • Rengøring af butikken: Opvaskemiddel, skurecreme, Grovkøkkenrens (kun ved hjælp af gummihandsker), glasrens, mirakelklude
  • Rengøring af gulve: Vi benytter os af Svanemærket. Til afmåling af mængde har vi en doseringspumpe 
  • Opvask: Vi benytter os af Svanemærket til såvel rengøring som opvask 
  • Afrimning af frysere Vi benytter os af Svanemærket-opvaskemiddel 


Vaffelboden opfordrer personalet til ikke at bære urrem, fingerringe eller andre smykker under arbejdet. Til håndvask bruger vi godkendt desinficerende skumsæbe. Til aftørring bruger vi Mini Tork papir i stedet for håndklæder. Til at beskytte huden mod affedtning står der uparfumeret creme/lotion. Desuden er der gummihandsker til rådighed under rengøring.

Vi har i butikken følgende beskyttende midler:

  • Førstehjælpskasse
  • Forskellige slags uparfumeret fugtighedscreme 
  • Desinfektions- og plejemiddel 
  • Hånd desinfektion i personale og kunde område
  • Datablade til alle anvendte rengøringsmidler 
  • Lindrende salve mod mindre forbrændinger og insektstik 
  • Kølende gelépude i frostrummet til alvorligere forbrændinger 
  • Desuden opfordres personalet til ikke at bære ure, smykker eller synlige piercinger 

Luftvejsbelastninger:

Til at reducere luftvejsbelastninger har vi følgende muligheder:
 

  • Baker’s Pride ovn: ingen udsugning. Belastningsreduktion via udluftning. Denne mulige belastning har aldrig været et aktuelt problem. 
  • Vaffeljern: Belastningsreduktion via kraftig udsugning 
  • Friture: Belastningsreduktion via et lukket system, der forhindrer kontakt med fritureolie og damp; yderligere belastningsreduktion via nyinstalleret emhætte.

Løft, arbejdsstillinger samt ensidige arbejdsprocesser

Løft:
Vi har ingen nødvendige løft over fem kilo pr. enhed, hvilket gør, at personalet ikke udsættes for kropsbelastninger. Vores eneste tunge løft er transporten af 'Racer-bilen'. Dette gøres kun to gange om dagen og da der er hjul under, volder det derfor ikke større problemer.

Arbejdsstillinger: Vi har nogle arbejdsprocesser, som kan virke ensidige (specielt i højsæsonen). Her kan nævnes:

  • Scoop-ice 
  • Softice 


Forebyggelse: Vi forsøger at foretage en hyppig rotation imellem de forskellige arbejdsmuligheder, hvilket medvirker til, at der er stort set ingen problemer forbundet med ovennævnte arbejdsstillinger.

Psykiske problemer i form af arbejdspres

Arbejdsgiver og ansatte har fælles interesse i at opnå det bedst mulige arbejdsklima. Dette gøres på følgende måder:

  • God mulighed for tiltrængte pauser 
  • Antal af vagter stort set efter ønske (personalet er nu selv begyndt at lave vagtplanerne) 
  • Mulighed for at bytte vagter Vagterne udgøres aldrig udelukkende af nye medarbejdere 
  • Vi undgår fuldstændigt at arbejde alene 
  • Vi gør meget for at styrke sammenholdet på arbejdspladsen, idet vi jævnligt laver arrangementer uden for arbejdstiden, bl.a. i form af fællesspisning og bowling 
  • I tilfælde af trusler om vold (er aldrig oplevet i de 20 år, ejeren har haft butikken) findes der i butikken lettilgængelig alarm og video overvågning i butikslokale. Vores personale er informeret om video overvågning og der er synlige markater ved ingangs- og bagdøren.
  • Personalet har ingen adgang til pengeskabet 
  • Mulighed for at aflåse bagdøren

Uddannelse og oplæring

Oplæring af nyt personale foretages af indehaveren/erfarent personale. Vi har i denne forbindelse en beskrivelse af alle arbejdsprocesser. Disse beskrivelser er lavet i samarbejde mellem indehaver og personalet og opdateres, når det er nødvendigt.

Jobudvikling

Vi bør i fremtiden afholde flere personalemøder. Der har dog altid været god mulighed for at drøfte eventuelle problemer på arbejdspladsen. Ideer og forslag til forbedringer fra personalet modtages gerne af indehaveren!

Indeklima

Personalet har selv mulighed for at regulere træk således, at der ikke opstår gennemtræk. 

 Datablade

Datablade af emballage og rengøringsmidler er samlet i en (blå) mappe i baglokalet. Mappen er tilgængelig for personalet. 

Brandsikkerhed

I baglokalet findes der frit tilgængeligt, en Co2-slukker og et brandtæppe. 

Siden er opdateret d. 07.01.2015